Повітродувки
У чому відмінність повітродувки від компресора та вентилятора
Вихрове повітродувка може працювати в компресорному режимі. В цьому випадку її доречно порівняти з вентилятором та компресором.
Здавалося б, повітродувка створює менший тиск, ніж промисловий компресор. І забезпечує меншу продуктивність, ніж вентилятор. Навіщо вона потрібна тоді? Давайте порівняємо характеристики відцентрового вентилятора вентилятора, вихрового повітродувки та гвинтового компресора потужністю 7,5 кВт.
Тепер все має бути зрозумілим. При рівній потужності вентилятор може перемістити найбільше повітря за одиницю часу. Але він видає низький тиск.
Компресор, навпаки, забезпечує найвищий тиск, але з низькою продуктивністю.
Вихрове повітродувка посередині між вентилятором та компресором.
Є безліч ситуацій, коли тиску вентилятора не вистачає, а тиск компресора є надмірним. Тоді на допомогу якраз приходить вихрове повітродувка.
У чому відмінність вихрового повітродувки та вакуумного насоса
Вихрове повітродувка може працювати і у вакуумному режимі. Тоді її доречно порівняти з безмасляним вакуумним насосом. Якщо глибина вакууму невисока (до мінус 300 мбар від атмосферного тиску), то повітродувка справляється краще за вакуумний насос. У неї вище ККД і вище продуктивність за рівної потужності.
Однак якщо потрібен глибший вакуум, то повітродувка проявляє себе гірше за вакуумний насос. Її ККД падає при глибшому вакуумі, а у вакуумного насоса, навпаки, входить у оптимальну зону.
Іноді на те саме завдання можна використовувати і повітродувку і вакуумний насос. За інших рівних у повітродувки буде вищою продуктивність, вона коштує дешевше і простіше в обслуговуванні. Однак якщо потрібно більш глибокий вакуум, то вона не може конкурувати з вакуумним насосом.
Наприклад, якщо використовувати повітродувки для притиску деталей на вакуумному столі, то за умови великої кількості натікань (деталь пропускає повітря) вакуумний насос впорається гірше за повітродувку. Притиск у повітродувки буде кращим завдяки збільшеній продуктивності.
Однак якщо система герметична і натікань у ній немає, то вже вакумний насос буде кращим вибором. Він забезпечить глибший вакуум, а значить покращений притиск.
Сильні та слабкі сторони вихрових повітродувок
Спочатку скажемо про плюси:
- 1. Вихрові повітродувки дуже компактні та легкі. Корпус та двигун об'єднані в моноблок. Корпус і робоче колесо при цьому виготовляються з алюмінію. У місцях встановлення вони займають дуже мало місця та можуть встановлюватись "на вазі".
- 2. Єдиний рухомий елемент у корпусі – робоче колесо. При нормальній експлуатації вихровий компресор відрізняється високим терміном служби і не потребує особливого технічного обслуговування. По суті, це той самий вентилятор.
- 3. Повітря під час проходження через корпус не забруднюється олією. Немає потреби в фільтрах та маслоуловлювачах на напірній лінії.
- 4. Створюється рівний (без пульсацій) потік повітря.
- 5. Рівень шуму щодо низький. Майже у всі моделі вбудовані 2 шумоглушники (на вході та виході), тому рівень не перевищує 55-80 дБ залежно від типорозміру та потужності повітродувки. Зазвичай вихрові повітродувки не вимагають додаткових шумоізолюючих кожухів.
- 6. Відносно низька ціна, особливо для невеликих типорозмірів.
Тепер мінуси (не без них):
- 1. Боязнь твердих частинок. Зазор між імпелером та внутрішньою стороною корпусу дуже малий. Це необхідно для створення завихрення потоку повітря. Якщо цей зазор потрапить навіть невелика тверда частка, колесо може заклинити. Тому на всмоктувальній лінії обов'язково повинен стояти повітряний фільтр.
- 2. Боязнь перегріву. Проходячи всередині корпусу спіральною траєкторією повітря нагрівається на 30-70 градусів залежно від моделі повітродувки. Тому корпус вихрових повітродувок виготовлений з алюмінію і має розвинене ребра для відведення зайвого тепла. Більшість виробників рекомендують, щоб температура навколишнього середовища та повітря на вході в повітродувку не перевищувала +40 градусів (рідко виробники допускають вищі температури). Щоб уникнути перегріву, всі виробники суворо рекомендують використовувати запобіжні клапани на напірних лініях (якщо повітродувка працює в режимі компресора) або на всмоктувальних лініях (якщо повітродувка працює в режимі вакуумного насоса).
- 3. Порівняно низький ККД. У потоці повітря, що проходить через корпус, створюються маленькі вихори. Кінетична енергія частинок повітря перетворюється на теплову. Як результат – падіння корисної потужності. Для великих моделей повітродувок (15 кВт) і вище завжди слід розглядати доцільність заміни більш ефективні (але дорожчі) роторні повітродувки.
У більшості випадків плюси переважують мінуси, тому вихрові компресори дуже популярні. Однак при виборі нагнітач завжди слід враховувати і слабкі сторони вихрових агрегатів, щоб не потрапити в халепу в ході експлуатації.
У цій категорії немає товарів